Onderstel
Video's, foto's en wetenswaardigheden over restauratie, reparatie en werking van het onderstel.
Op deze pagina plaatjes en video over het onderstel. Geen cursus "Fulvia onderstel restaureren". Meestel zijn we zo geconcentreerd bezig met al die mooie onderdelen, dat ik vergeet een foto of video te maken. Soms denk ik er wel aan en dan zie je hier het resultaat.
Ja hoor. Er rijden nog steeds Lancia Flavia's en Fulvia's uit de jaren 60 en begin jaren 70 met de originele rubbers in de ophanging. Dat is bewijs dat de kwaliteit van Lancia op zeer hoog niveau stond (en nog steeds staat). Rond 2000 kon je zeggen, dat originele Lancia onderdelen die nog goed waren beter waren dan (over het algemeen slechte) imitatie. Toen gebeurde het nog dat ik de ophangrubbers (zoals deze silent-blocs) liet zitten. Intussen zijn die auto's allemaal weer aan de beurt geweest voor nieuwe rubbers. Auto's die nieuw binnen komen krijgen sowieso nieuwe rubbers. Je moet voor de aardigheid eens uitrekenen wat die rubbers te verduren krijgen als je met de ruim duizend kilo auto en een gangetje van 120km/u de bocht om gaat.
Rubber als scharnier gebruiken is slim. Je hoeft het niet door te smeren, het maakt geen lawaai en dempt trillingen. Het nadeel is dat ze maar 15 graden de ene kant op kunnen scharnieren en 15 graden de andere kant. Je moet ze met het juiste gereedschap in exact de juiste stand met het juiste koppel vast zetten ander zijn ze al weer kapot voordat je de straat uit bent.
Kom je over een paar dagen terug? Dan staan er meer foto's en video's.