Huib Geurink

Oprichter van Casa Lancia

Met Lancia maakte ik kennis in 1960. De buren achter ons op de camping bij Torre del Lago Puccini (Viareggio)  hadden een Appia. Leuk, met die twee kastdeuren aan iedere kant. Wij (mijn pa) hadden een Ford Taunus met een wereldbol op de neus.

De tweede keer was in 1965. Ik liftte begin december naar Madrid om te overwinteren. In Frankrijk kreeg ik een lift van enkele honderden kilometers in een Fulvia 2C. In 1965 waren er weinig snelwegen in Frankrijk. Zakenmensen reden ’s nachts, over tweebaanswegen en door steden en dorpen. Dat ging en gaat nog steeds briljant met de 2C! Vier koplampen, stabiel, wendbaar, snel, remmen als een beer, betrouwbaar, stil. Veilig en indrukwekkend.

Op reis door DUitslandMijn eerste Lancia kocht ik in 1968, een derdehands Flavia coupé. Annebel, mijn vriendin reed een Flaminia Touring Convertible 2.8 3C als dagelijkse auto. In 1970 kwam de eerste nieuwe Lancia, een Fulvia berlina. De auto kostte 9.995 gulden. Ik kreeg 5 gulden terug. Met de berlina heb ik fout geparkeerd in Carnaby Street. We zijn er mee in Cornwall, Lissabon, Algarve, Spanje, Italië geweest. Annebel en ik zijn in de Fulvia getrouwd in 1972.

Na de Fulvia berlina volgden Beta berlina, Beta coupé, Gamma berlina, Beta HPE, 2x Thema Turbo. Vanaf 1996 rijd ik weer op Fulvia coupé als dagelijkse auto met voor speciale gelegenheden Beta coupé, Beta HPE, Flavia berlina 1500, Flaminia coupé PF, Appia, Fulvia berlina. De auto’s zijn allemaal door mij keurig gerestaureerd en in orde gemaakt voor dagelijks gebruik. Intussen zijn er wel weer een paar naar een andere onderhoudsplichtige gegaan. Nu (eind 2020) heb ik een Fulvia Rallye 1.3 (Tina), een Kappa coupé, een Phedra en een Fulvia berlina 2C.

Chateau Savigny les BEauneAlles bij elkaar ruim twee miljoen kilometer op Lancia waarvan ruim een miljoen op Fulvia. Ik ben getrouwd in een Lancia. De kinderen zijn verwekt op de achterbank van een Lancia.

De meeste kilometers heb ik gereden op de Fulvia Rallye 1.3 uit 1967. De Fulvietta heet Celestina. Vrienden mogen Tina zeggen. Ik kocht Tina in 1998 in Trieste. Ik reed er al veel mee tot de restauratie in 2005 en 2006. Van 1 april 2007 tot 1 april 2017 was het mijn enige dagelijkse auto. 42.000 km per jaar. ’s Zomers en ’s winters. Alles bij elkaar heb ik er 600.000 km mee gereden. In al die jaren is de auto nooit stilgevallen. Het verbruik is 1 op 15 (7 liter per 100 km). Tina rijdt nog steeds prima. Ze heeft nu recht op nieuwe zuigerveren, carburateur revisie en nog wat zaken. Dan maak ik de miljoen kilometer vol. 

De pas over van Frankrijk naar ItaliëAnnebel, mijn vrouw gaat graag mee, ook in de Fulvia. Als ik ’s morgens zeg zullen we vanavond dineren in Beaune? Dan staat ze binnen 15 minuten gepakt naast de Fulvia. Een lang weekend naar Italië? Graag! 

In 2004 had ik een probleem met mijn linkerbeen. Annebel moest rijden in de 1ste serie Rallye 1.3 (Elena deze keer) naar een van onze Italiaanse meetings. We vertrokken ’s morgens uit Breda. Het grootste deel van de dag stromende regen. Ter hoogte van Lugano zei Annebel “De auto rijdt prima. De remmen wekken vertrouwen. Zullen we nu pauzeren?”

Huib, Annebel en dochter CharlotteHet is een heel verhaal geworden. Ik zal eens kijken of ik nog oude foto’s en dia’s kan vinden. Dan zal het verhaal wel groeien. Ik vertel het met een doel. Iedereen kijkt naar zijn Lancia(’s) met een ander oog. Er zijn er die enkel auto’s sparen die nooit zullen rijden. Er zijn er die de auto’s geschikt maken om 1 keer per jaar een rondje rond de kerk te doen. Het is allemaal goed. Mijn beeld is rijden met de auto’s, veilig en betrouwbaar. Ook met de Flaminia moet ik door Europa kunnen rijden of met de Appia. Met de Fulvia kan het sowieso.

Taart met gesigneerde FulviaAls jij en ik een plan maken voor jouw auto bekijk ik het door de bril “gaan met die banaan. Museumstukken? Helemaal goed maar ze moeten wel kunnen rijden”. Probeer alsjeblieft zo duidelijk mogelijk te maken wat jouw bril is, wat jij voor beeld hebt.  Iedereen is verschillend. Gelukkig maar. Als je nieuw bent in de wereld van de oldtimer komt er veel op je af. In de komende maanden publiceer ik  nog achtergrondinformatie om je te helpen met de communicatie en het maken van je plan.

Duitsers bouwen goede auto’s voor hun klanten.
Italianen bouwen auto’s waar ze zelf graag op rijden.

Bij Casa Lancia gaan we er van uit dat  je een Italiaanse auto alleen kunt restaureren, reviseren of repareren als je er zelf ook op rijdt. 

Ik ben eigenaar van de website viva-lancia.com en het forum op forum.viva-lancia.com. Mijn gebruikersnaam is Huib.